Kolekcjonerska gra karciana, której akcja rozgrywa się w realiach XVII-wiecznej Rzeczypospolitej

KONTAKT

Wydawnictwo VETO
os. Szkolne 9
31-976 Kraków

e-mail: no2yj93wce5@bt71.1w

O rankingu

Ranking VETO to system oparty na zmodyfikowanym systemie Elo używanym na turniejach szachowych, ale także w grach takich jak League of Legends czy Duel of Champions.

Poniżej opis zasad a na samym końcu (dla zainteresowanych i maniaków obliczeń matematycznych) zasady szczegółowe.

 

Rangi

W rankingu VETO wprowadzamy trzy "rangi" graczy wzorowane na hierarchii społecznej polskiej szlachty):

  • Nobilis (szlachcic zagrodowy) to gracz, którego ranking plasuje się w przedziale 0 - 1000 pkt
  • Generosus (szlachcic urodzony) to gracz, którego ranking plasuje się w przedziale 1001 - 1800 pkt
  • Magnificus (wielmożny, magnat) to gracz, którego ranking wynosi 1800+ pkt

Punkty w rankingu można zarówno zyskiwać jak i tracić, wartość liczbowa rankingu określa przybliżony poziom gracza.

 

Zyskiwanie i tracenie punktów

Po każdej grze gracz wygrany zyskuje punkty a gracz przegrany je traci. Podstawowym założeniem jest to, że grając z graczem lepszym od nas więcej punktów zdobywamy w przypadku wygranej niż tracimy w przypadku przegranej (i odwrotnie: wygrywając z graczem słabszym zyskujemy mniej punktów niż tracimy w przypadku przegranej). Dokładna liczba punktów zyskiwanych i traconych jest wyliczana według specjalnego wzoru, ale spokojnie! Po pierwsze: będzie to za Was liczył system zgłaszania wyników turniejów, a po drugie: da się to bez problemu policzyć na kartce a po "załapaniu koncepcji" nawet i w głowie.

Oprócz poziomu przeciwnika istotna jest również ranga turnieju, co oznacza, że grając z tym samym przeciwnikiem na turnieju lokalnym zyskamy/stracimy mniej punktów niż na masterze (o Mistrzostwach Polski nie wspominając).

Ponadto za gry na turniejach klasy mistrzowskiej i towarzyszącym im turniejom pocieszenia nie traci się żadnych punktów.

 

Wymóg gry

Obowiązek "stawania do boju" przez osoby zajmujące czołowe pozycje w rankingu. Dokładniej rzecz ujmując:

"Każdy Magnificus musi rozegrać w każdym miesiącu przynajmniej 4 gry na turniejach rankingowych, w przeciwnym wypadku straci 40 punktów."

Ten wymóg spowoduje, że czołowe miejsca w zmaganiach o tytuł Pierwszej Szabli Rzeczypospolitej będą zajmowane przez graczy aktywnych na scenie turniejowej.

 

Inne zasady

Ponieważ chcemy ułatwić trochę życie najmniejszym scenom, w których zebranie 6 osób do regularnego organizowania turniejów lokalnych jest ciężkie, wprowadziliśmy tzw. "mini-lokale". Są to turnieje składające się z 3 gier, na których grają minimum 4 osoby. Jednocześnie wprowadzamy ograniczenie do 8 takich turniejów miesięcznie (dla każdego gracza). Co to oznacza? Otóż gracz, który gra na dziewiątym lub kolejnym takim turnieju w miesiącu:

  • nie zdobywa punktów rankingowych za wygrane gry (jednocześnie: może je stracić za przegrane!)
  • nie zdobywa za taki turniej Czerwonych Złotych

Wprowadziliśmy także możliwość rozegrania przez każdego gracza 4 Pojedynków w miesiącu. Pojedynki są to pojedyńcze gry rankingowe między dwoma graczami (poza turniejami), których wpływ na ranking jest najprostszy z możliwych: wygrany otrzymuje +1 pkt, przegrany -1 pkt. I tak, jak w przypadku mini-lokali: gracz może rozegrać więcej Pojedynków w danym miesiącu, z tym że za wygraną grę nie otrzyma już punktu a jednocześnie za przegraną może stracić -1 pkt. I jeszcze jedna sprawa: Pojedynki nie "wyrabiają" minimum gier dla Magnificusa, musi on grać na turniejach.

 

Dokładne wyliczenia

Liczba zdobytych punktów zależy od tego, czy przeciwnik jest lepszy czy słabszy. Dokładniej rzecz biorąc zależy od różnicy między wartościami rankingowymi obydwu graczy. Na podstawie tej różnicy wyliczane jest według wzoru podstawowe prawdopodobieństwo wygranej gracza A z graczem B. Założenia są następujące:

  • jeżeli gracze mają równy ranking, szansa każdego z nich na wygraną wynosi 50% (to chyba oczywiste)
  • jeżeli ich ranking różni się o 1000 lub więcej punktów, przyjmuje się, że szansa silniejszego gracza na wygraną wynosi 99% a słabszego 1%
  • jeżeli ich ranking różni się o mniej niż 1000 punktów to prawdopodobieństwo wygranej zmienia się liniowo, według dokładnego wzoru: P(A) = 0.5 + 0.00049 * (rankA - rankB)

Prościej: każde 20 punktów rankingu różnicy to ~1% szans więcej na wygraną lepszego gracza - dzięki temu możecie w przybliżeniu oszacować, jakie szanse bazowo daje Wam system rankingowy na wygraną z przeciwnikiem.

Po rozegranej grze wynik każdego gracza to: 100% (wygrana), 0% (przegrana) albo 50% (remis). Po odjęciu od tego bazowej szansy na wygraną widzimy, czy graczowi poszło lepiej niż zakładał system czy gorzej.

Przykładowo: gracz A ma ranking 1600, gracz B ma ranking 1400. Różnica między nimi wynosi 200 pkt, a zatem system zakłada, że gracz A ma szansę na wygraną równą 59.8% a gracz B: 40.2%
W przypadku wygranej gracza A:
gracz A: 100% - 59.8% = +40.2%
gracz B: 0% - 40.2% = -40.2%

W przypadku wygranej gracza B:
gracz A: 0% - 59.8% = -59.8%
gracz B: 100% - 40.2% = +59.8%

A w przypadku remisu:
gracz A: 50% - 59.8% = -9.8%
gracz B: 50% - 40.2% = +9.8%

Teraz te wyniki mnożymy przez tzw. "współczynnik K", który zależy od rangi turnieju:

  • mini-lokal: K = 5
  • turniej lokalny: K = 2 +2 za każdych 2 graczy (do max. 20 przy 18 graczach)
  • draft: K = 3 +3 za każdych 2 graczy (do max. 30 przy 18 graczach)
  • turniej premierowy: K = 20
  • master / draft pocieszenia: K = 30
  • IMP / DMP / PMP / drafty pocieszenia na MP: K = 60

Jeden bardzo istotny wyjątek: Skartabellus ma zawsze K = 60, obojętnie na jakim turnieju gra. Innymi słowy: pierwsze 36 gier rankingowych liczy się tak, jakby gracz grał na Mistrzostwach Polski!

Wróćmy do naszego przykładu. Jeżeli byłyby to gry rozgrywane na masterze, zmiany punktów byłyby następujące:

Przy wygranej gracza A:
Gracz A = +40.2% * 30 = +12.06 pkt, po zaokrągleniu: +12 pkt
Gracz B = -40.2% * 30 = -12.06 pkt, po zaokrągleniu: -12 pkt

Przy wygranej gracza B:
Gracz A = -59.8% * 30 = -17.94 pkt, po zaokrągleniu: -18 pkt
Gracz B = +59.8% * 30 = +17.94 pkt, po zaokrągleniu: +18 pkt

A w przypadku remisu:
Gracz A = -9.8% * 30 = -2.94 pkt, po zaokrągleniu: -3 pkt
Gracz B = +9.8% * 30 = +2.94 pkt, po zaokrągleniu: +3 pkt

Gdyby ci sami gracze grali na  IMP, PMP lub DMP ich zysk/strata byłyby 2 razy większe (czyli przykładowo przy wygranej gracza A z graczem B na IMP zyskałby on +24 pkt).

Tyle skomplikowanej matematyki, na zakończenie garść informacji, które warto zapamiętać:

  • Skartabellus zawsze jest traktowany na liście rankingowej jak gracz o rankingu 1000, niezależnie od wyników rozegranych do tej pory gier
  • K dla Skartabellusa jest zawsze równe 60, niezależnie od rangi turnieju oraz K przeciwnika
  • Za wygraną w Pojedynku gracz zawsze otrzymuje +1 punkt a za przegraną traci 1 punkt.
  • Jeżeli grają ze sobą gracze o równym rankingu, wygrany zdobywa K/2 punktów, przegrany tyle samo traci a w przypadku remisu ich rankingi się nie zmieniają
  • Ranking nie jest resetowany po zakończeniu każdego sezonu

Kalkulator

Poniższy kalkulator umożliwi sprawdzenie, jaki będzie wpływ danej gry na rankingi poszczególnych graczy:
Obecny ranking gracza A: Skartabellus?
Obecny ranking gracza B: Skartabellus?
Współczynnik K turnieju:

Wygrana gracza A
Gracz A: pkt
Gracz B: pkt

Remis
Gracz A: pkt
Gracz B: pkt

Wygrana gracza B
Gracz A: pkt
Gracz B: pkt

Zasady punktacji w turniejach parowych

W przypadku turniejów parowych każda para ma obliczany swój tymczasowy ranking według następującego wzoru:
delta = szansa wygranej gracza A1 z graczem A2 (na podstawie różnic w ich rankingu)
Ranking pary = Ranking gracza A1 * delta + Ranking gracza A2 * (1-delta)
Przykładowo:
W parze grają gracz A1 z rankingiem 1600 oraz gracz A2 z rankingiem 1400. Szansa na wygraną gracza A1 z graczem A2 wynosi (jak w jednym z przykładów powyżej) 59.8%
Ranking pary A1/A2 = 1600*0.598 + 1400*(1-0.598) = 1520

Innymi słowy: gracz z pary, który statystycznie wygrałby z partnerem w pojedynku 80% gier daje do "puli" 80% swojego rankingu a jego partner: 20%.

Przyznawane (bądź odejmowane) punkty dla każdego gracza wyliczane są na podstawie jego współczynnika K (K turnieju lub K=60 dla Skartabellusa) oraz jego szansy na wygraną z hipotetycznym graczem o rankingu równym rankingowi pary przeciwnej.

Przykład:
Para A1(1600)/A2(1400) vs. Para B1(1250)/B2(1000)
Ranking pary A = 1520 (jak wyżej)
Ranking pary B = 1200*0.6225 + 1000*(1-0.6225) = 1125

W przypadku wygranej pary A (na masterze; K=30):
Gracz A1 = +8 pkt
Gracz A2 = +11 pkt
Gracz B1 = -11 pkt
Gracz B2 = -7 pkt

W przypadku remisu:
Gracz A1 = -7 pkt
Gracz A2 = -4 pkt
Gracz B1 = +4 pkt
Gracz B2 = +8 pkt

W przypadku wygranej pary B:
Gracz A1 = -22 pkt
Gracz A2 = -19 pkt
Gracz B1 = +19 pkt
Gracz B2 = +23 pkt
 

Przejdź do sklepu i kup Veto