Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Moderator: Apo

Awatar użytkownika
Jan Onufry
Członek Rady Sędziowskiej
Posty: 1993
Rejestracja: 2011-08-21, 08:59

Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Jan Onufry » 2014-03-10, 22:55

karta karta

114.3 Czyn jest akcja, którą może wykonać tylko gracz będący przy głosie. Będąc graczem
aktywnym, można wykonać tylko jeden Czyn.
114.3.a Czynem jest: wystawienie postaci, przemieszczenie postaci miedzy strefami Pola
Gry, agitacja postacią, wyzwanie postacią na pojedynek, wystawienie oddziału,
zagranie karty, która w swoim polu zasad posiada symbol C w koszcie, użycie
zasady ESS, który w swoim polu zasad posiada symbol C w koszcie. Gracz może
wykonać Czyn, jeśli jest w fazie gry, stos jest pusty i jest on graczem aktywnym.


512.1 Gracz bedacy przy głosie moze wykonac nastepujace Czyny:
512.1.a Wystawienie postaci lub oddziału
512.1.b Zagranie lub wystawienie karty, które wymaga Czynu.
512.1.c Agitacja.
40
512.1.d Wyzwanie na pojedynek.
512.1.e Przejscie postacia pomiedzy strefami.
512.1.f Uzycie zdolnosci aktywowanej ESS wymagajacej Czynu.
512.1.g Wyzwanie na potyczke.
512.1.h Przejscie oddziałem pomiedzy Polem Elekcyjnym a wybrana ziemia lub odwrotnie
(wymaga zaznaczenia oddziału).
512.1.i Odrzucenie z Dworu kopii postaci znajdujacej sie w grze.


W obliczu powyższego, prosiłbym o wykładnię co znaczy sformułowanie, że postać z Trauga Dei nie może wykonywać czynów, skoro czyny może wykonywać jedynie gracz. Czy gdziekolwiek w AH jest określone na czym polega wykonanie czynu przez postać, bo po mimo prób nie udało mi się nic takiego znaleźć. Czy w związku z tym można uznać, że zapis na Trauga Dei jest martwy, nieistotny, czy też należy go inaczej interpretować, a jeżeli tak to na jakiej podstawie.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JUŻ WSZYSTKO MAM, CÓŻ WIĘCEJ MÓGŁBYM CHCIEĆ?

Awatar użytkownika
Hrabia
Sławny
Posty: 1342
Rejestracja: 2010-02-27, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Hrabia » 2014-03-11, 17:23

Należy go interpretować na podstawie rozumienia języka. ;)

Czyny wykonuje gracz. Dodatkowo niektóre czyny gracz może wykonywać "przy pomocy" swoich postaci. Takie czyny to agitacja, wyzwanie na pojedynek oraz użycie zdolności aktywowanych postaci, które w koszcie mają "C".

Czyli za pomocą postaci z Teruga Dei nie można agitować ani wyzywać na pojedynek (chyba, że zrobi się to w drobiazgu!), ale można np. płacić nią koszt innych zdolności/zagrań, które są czynem (np. rzucając taki efekt: "C Z wybraną postać > głośno beknij").
http://www.bachanalia.zgora.pl

Awatar użytkownika
Jan Onufry
Członek Rady Sędziowskiej
Posty: 1993
Rejestracja: 2011-08-21, 08:59

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Jan Onufry » 2014-03-11, 21:31

O ile w przypadku agitacji i wyzwania zgadzam się z tę interpretacją ponieważ AH również wyraźnie określa te dwie sytuacje:
512.2.a Agitacja jest to Czyn przysługujacy graczowi. W momencie, gdy gracz deklaruje
agitacje, wyznacza postac, która chce agitowac i obiekt agitacji idzie na stos, a
przeciwnikowi przekazuje priorytet, umozliwiajac mu zagranie Repliki. Kosztem
agitacji jest zaznaczenie postaci zadeklarowanej do agitacji.


513.2 Wyzwanie na pojedynek zaczyna sie od deklaracji wyzwania. Gracz wykonujacy ten
Czyn wskazuje postac, która wyzywa, płaci koszt wyzwania oraz wskazuje cel wyzwania,
wyzywana postac lub oddział, a nastepnie przekazuje priorytet przeciwnikowi umozliwiajac
mu zagranie Repliki.


Natomiast inaczej wygląda to w przypadku użycia zdolności aktywowanych ESS, ponieważ AH nigdzie nie warunkuje czy te zdolności pochodzą od postaci, posesji, moderunku czy efektu. Tutaj AH podają:

602.3 Aby uzyc zdolnosci aktywowanej danej karty nalezy:
602.3.a Zadeklarowac uzycie zdolnosci aktywowanej, zapłacic jej koszt i połozyc ja na stosie
(w rzeczywistej rozgrywce oczywiscie tylko deklaruje sie uzycie zdolnosci i obaj
gracze przyjmuja umownie, ze została ona połozona na stos), a nastepnie oddac
priorytet przeciwnikowi.


Czyli jeżeli wykorzystuję zdolność Skrytobójczyni:
C Z odrzuć 1 kartę z gry > wybrany gracz odrzuca 1 kartę z gry.

to nie wykonuję nią czynu a jedynie aktywuję jej zdolność i płacę jej koszt. Tak przynajmniej wynika z rozumienia języka polskiego i AH. A z powyższego można wyciągnąć wniosek, że postać do której dołączono Treuga Dei nie może co prawda agitować ani wyzywać na pojedynki, ale gracz nadal może używać jej zdolności aktywowanych. Podobnie powinno mieć miejsce w przypadku postaci wybranej w skutki pierwszej zdolności Varium semper femina.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JUŻ WSZYSTKO MAM, CÓŻ WIĘCEJ MÓGŁBYM CHCIEĆ?

Awatar użytkownika
Ksch
Legenda
Posty: 9633
Rejestracja: 2007-02-26, 00:11
Lokalizacja: Cracóv
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Ksch » 2014-03-20, 20:21

Zacznę od uwagi ogólnej: kiedy próbowałem zapisywać poprawnie karty, aby były w 100% zgodne z zasadami, bez żadnych intuicyjnych skrótów, to wychodziły potwory. W wypadku Treuga musiałby ten zapis brzmieć tak: Gracz będący kontrolerem postaci z dołączonym Treuga Dei nie może wykonywać żadnych czynów przy pomocy tej karty postaci.

Awatar użytkownika
Jan Onufry
Członek Rady Sędziowskiej
Posty: 1993
Rejestracja: 2011-08-21, 08:59

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Jan Onufry » 2014-03-20, 20:58

Uproszczenie uproszczeniem, doskonale wiem ile problemów najpierw przysparza klarowne przedstawienie zdolności w zgodzie z zasadami gry, a następnie jak trudno ten zapis upchnąć na karcie. Do tego dochodzi kwestia domyślności graczy "co autor miał na myśli", do tej pory dość dobrze się sprawdzająca. Ponieważ są to tylko 3 takie karty, to chyba najprościej byłoby je jednak zerratować do właściwego brzmienia i na przyszłość unikać takich skrótów myślowych. Mimo wszystko może powstać zamieszanie, bo znowu inne karty "Sobieski", "Królobójstwo" mówią o przeciwniku wykonującym czyn - lub nie - (zresztą zgodnie z brzmieniem AH) a trzeba pamiętać, że nie tylko starzy wyjadacze grają w Veto, ale pojawia się też młody "narybek", a w klasyku Królobójstwo jako dodatek będzie z nami do końca świata ( i jeden dzień dłużej)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JUŻ WSZYSTKO MAM, CÓŻ WIĘCEJ MÓGŁBYM CHCIEĆ?

Awatar użytkownika
Ksch
Legenda
Posty: 9633
Rejestracja: 2007-02-26, 00:11
Lokalizacja: Cracóv
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Ksch » 2014-03-20, 21:02

Nie no oczywiście - co do tego nie ma dwóch zdań.

Awatar użytkownika
Hrabia
Sławny
Posty: 1342
Rejestracja: 2010-02-27, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Hrabia » 2014-03-28, 09:07

Czyny wykonuje gracz. Dodatkowo niektóre czyny gracz może wykonywać "przy pomocy" swoich postaci. Takie czyny to agitacja, wyzwanie na pojedynek oraz użycie zdolności aktywowanych postaci, które w koszcie mają "C".


Jest to obowiązująca wykładnia, odpowiednie zapisy znajdą się niebawem w AH.
http://www.bachanalia.zgora.pl

Awatar użytkownika
sqva
Legenda
Posty: 3138
Rejestracja: 2009-06-04, 15:26
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: sqva » 2014-05-13, 23:12

Hrabia pisze:
Czyny wykonuje gracz. Dodatkowo niektóre czyny gracz może wykonywać "przy pomocy" swoich postaci. Takie czyny to agitacja, wyzwanie na pojedynek oraz użycie zdolności aktywowanych postaci, które w koszcie mają "C".


Jest to obowiązująca wykładnia, odpowiednie zapisy znajdą się niebawem w AH.

a czemu gracz?
https://www.youtube.com/watch?v=8N_tupPBtWQ

Awatar użytkownika
Hrabia
Sławny
Posty: 1342
Rejestracja: 2010-02-27, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Hrabia » 2014-05-13, 23:25

Bo karty nie mają świadomości i nie mogą same nic robić. ;)
http://www.bachanalia.zgora.pl

Awatar użytkownika
pa5tor
Sobiepan
Posty: 459
Rejestracja: 2011-02-01, 11:25
Lokalizacja: Allenstein

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: pa5tor » 2014-05-14, 06:27

a ja mam nadzieję, że w AH pojawiło się małe niedopatrzenie/niedopisanie:
AH pisze:512.2.d Jezeli zasada mówi o „wykonywaniu czynu przez postac” to odnosi sie do agitacji
ta postacia, wyzywaniu nia na pojedynek oraz o uzywaniu jej zdolnosci aktywowanych,
które w koszcie zawieraja „czyn”.

chodzi mi o powyższy zapis w odniesieniu do karty Opętanie: Obrazek
Zgodnie z powyższym zapisem zagrywając Opętanie mogę tylko agitować/wyzwać na pojedynek/użyć zdolności aktywowanej postaci, ale nie mogę przejść między polami gry (chyba, że przejście jest uznane jako zdolność aktywowana; wtedy spoko)

Awatar użytkownika
Hrabia
Sławny
Posty: 1342
Rejestracja: 2010-02-27, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Czy czyn wykonuje gracz czy karta na stole?

Postautor: Hrabia » 2014-05-14, 08:29

Tak, jest to niedopatrzenie - przejście między polami gry to także Czyn wykonywany przez postać. Dzięki za czujność.
http://www.bachanalia.zgora.pl


Wróć do „Królobójstwo”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość